Nieuws - RTV Oost Reclame

RTV Oost Reclame Nieuws

RTV Oost Reclame houdt u op de hoogte van nieuwe programma's, commerciële mogelijkheden en acties.
Dorpspromotie Nieuwleusen
donderdag, 21 september 2017

Dorp-, stad – of wijkpromotie

Hoe werkt het?

RTV Oost komt met een ervaren camerateam (presentatrice, regisseur, cameraman) naar een dorp, wijk, winkelcentrum om een sfeer reportage te maken. De reportage is een mix van sfeerbeelden van dorp/wijk/winkelcentrum afgewisseld met beelden van de deelnemende bedrijven.

Een filmpje duurt maximaal 3 ½ minuten waarin maximaal 12 bedrijven aan bod komen. Van de 3 ½ minuut zal ca. 60 seconden gereserveerd worden voor algemene sfeerbeelden en ieder bedrijf wordt minimaal 15 sec. uitgelicht. Ieder deelnemend bedrijf krijgt naast het gezamenlijke filmpje ook een versie van het eigen filmpje te laten maken en de mogelijkheid om deze voor eigen gebruik uit te zenden op TV Oost of als pre-roll.

Naar mate er meer bedrijven willen participeren wordt het voor de individuele deelnemers financieel gunstiger. In de basis geldt een minimale deelname van 6 bedrijven.

Zie hieronder de meest recente reportage van Nieuwleusen.

Dorpspromotie Nieuwleusen

Wilt u weten wat er voor u mogelijk is?

Neem dan contact met ons op via de contact-pagina of bel 074-2456410

“Wie de ouderen heeft, die heeft de toekomst”
dinsdag, 18 april 2017

 

Dat was de titel van de lezing die drs. Edgar Keehnen (1962), oprichter en eigenaar van marketing-bureau Agewise, gaf tijdens de jubileum-avond van RTV Oost.  Vergrijzing is een actueel onderwerp maar met vaak een negatieve lading. Veel marketeers (zelf vaak twintigers en dertigers) hebben geen…

…oog voor de vijftig-plusser. Geheel ten onrechte volgens Keehnen. In plaats van de nogal denigrerende benaming ‘grijze golf’ spreekt Keehnen liever over de zilveren generatie: “Onder deze doelgroep ligt een goudmijn klaar om te ontginnen. Zilver is het nieuwe goud “.

Beleving en service

Waarom is daar dan zo weinig aandacht voor? “Goede vraag”, zegt Edgar Keehnen. “Deze doelgroep groeit harder dan elke andere doelgroep en heeft ook nog eens inkomen en vermogen. Wie de ouderen heeft, heeft de toekomst. Maar veel bedrijven kennen hun doelgroep niet en veel reclamebureaus bedenken liever campagnes voor het jonge hippe gezin dat weinig te besteden heeft. Dat komt omdat de meeste marketeers zelf jong zijn. De psychologie van de ouder wordende mens is iets wat je moet begrijpen om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken.  De vijftigplusser wil niet kopen, de vijftigplusser wil iets kopen waar beleving en comfort aan gekoppeld is. Dat geldt voor de financiële dienstverlening (herfinancieren), zorg (krijgen ouderen vroeg of laat mee te maken), onderwijs (blijven leren) en toerisme, horeca en cultuur (veel vrije tijd). Het gaat niet om de hamburger, het gaat om de beleving, de service en het verhaal”.

Edgar Keehnen beschrijft in zijn boek “Grey Ocean Strategy”zeven emoties die veranderen als je ouder wordt. “Als je dit begrijpt en je boodschap hierop aanpast, dan kun je de vijftigplus-doelgroep beter aanspreken”, zegt Keehnen.

RTV Oost staat als regionale omroep stevig tussen de vijftigplussers en herkent wat Keehnen zegt. De vijftigplusser is bovengemiddeld geinteresseerd in nieuws en hecht waarde aan de betrouwbaarheid van de bron. Als onafhankelijk, publiek nieuwsbedrijf gebruikt RTV Oost de combinatie van haar kanalen radio, tv, online en social media om met nieuws, sport, cultuur en programma-series de kritische nieuwsconsument te bereiken. En dat lukt uitstekend. Zowel met regionaal nieuws als met achtergrond informatie en human interest. Een mooi voorbeeld is de TV-serie ‘Ken ie mie nog’ die dementerende ouderen en hun kinderen volgt. De serie ‘raakt’ daarmee een grote groep kijkers en wordt zowel op televisie als online goed bekeken. Keehnen: “Voor de vijftigplus-doelgroep is het belangrijk dat de snelheid van informatie krijgen zelf te regelen is: Pacing noemen we dit. Het is dus belangrijk dat informatie van radio en televisie ook online terug te vinden is.

Adverteerders dienen goed na te denken over de casting van modellen die ze in hun commercials en advertenties gebruiken , waarbij Keehnen er voor pleit om geen mooie jonge modellen te gebruiken maar ‘gewone’ mensen waarmee de doelgroep zich kan associeren. De kern van vijftigplusmarketing mag duidelijk zijn: Ken je doelgroep.

 

25 jaar regionale spots
dinsdag, 18 april 2017

 

Jan Riesewijk, humorist en acteur, stond garant voor de komische noot tijdens de Jubileumavond. Op geheel eigen wijze liet de Lossenaar zijn licht schijnen over 25 jaar regionale reclame.

Hoe TV Oost in 1992 begon vanaf de zolderkamer in het gebouw aan de Beursstraat met nul kijkers. Toch moest TV Oost betaald worden uit advertentie-inkomsten. Een vereniging van adverteerders bood…

…uitkomst. Met daarin grotere landelijke adverteerders en leveranciers als Arke, OLM Verzekeringen en Sony, maar ook grote regionale partijen als de meubelgiganten Lowik en Van Gils waren adverteerders van het eerste uur. Waarbij de regionale bedrijven niet de budgetten hadden om dure tv spots te laten maken want de commercials die toen op landelijke zenders draaiden kostten een vermogen. Met beperkte middelen werden regionale spots ontwikkeld. Eén van de eerste regionale commercials was de spot Koninklijk van Lowik Meubelen.

Löwik – Koningin

 

Radio Oost kende een vliegende start omdat Radio Oost in 1992 al veel luisteraars had. Voor adverteerders was radio reclame interessant omdat men tot die tijd alleen mogelijkheden had in de krant en via folders. Radio werd als een welkome aanvulling gezien waarbij het de kunst was om op te vallen met een eigen radio spotje. Daar had ieder bedrijf zijn eigen gedachten over. Zo adverteerden twee betonbedrijven op geheel andere wijze . De één gebruikte daarbij muziek als aandachttrekker en de ander een sappig dialect sprekende bekende Nederlander:

Beluister hier de spot van Morsinkhof Beton

Beluister hier de commercial van Buiter Beton

 

Hoogtepunt in 25 jaar TV was ongetwijfeld het succes van de serie “Van Jonge Leu en Oale Groond” die mede dankzij een aantal ondernemende adverteerders tot stand kwam. Jan Riesewijk, die zelf de rol van Mans speelde, blikte met humor en weemoed terug op de première-avonden bij Holland Casino, Grolsch en twee keer Roetgerink Mode. Vertelde verder dat hij als acteur in een bepaalde scene wel erg veel Kanelly koekjes te verstouwen kreeg omdat de scene vaak opnieuw moest. En dat alles omdat ook Bolletje partner was rond de serie.

Bekijk hier de scene met Bolletje Kanelly uit ‘Van Jonge Leu …’

 

Roetgerink Mode anticipeerde op de bekendheid van Van Jonge Leu door een hele campagne te ontwikkelen met de hoofdrolspelers uit de cast.

Bekijk hier de Roetgerink commercial met cast uit “Van Jonge Leu..”

 

Radio en TV Oost bediende de afgelopen 25 jaar vele honderden regionale adverteerders met radio en tv spotjes en tegenwoordig natuurlijk ook met banners en video op online. Waarbij het steeds de kunst is om het authentieke van het merk te combineren met de vertrouwde regionale omgeving. Smaken verschillen maar één van de mooiste spotjes in die 25 jaar is volgens Jan Riesewijk de PLOP– campagne  van Grolsch. Waarbij het landelijke merk terugkeert naar de vertrouwde eigen regio, de markt in Enschede. En gewone voorbijgangers vol trots en passie laten vertellen dat ze gek zijn op Grolsch. En daar gaat het nu juist om in regionale reclame

Bekijk hier de Grolsch PLOP-commercial.

Van toen en nu
dinsdag, 18 april 2017

 

Toen 25 jaar geleden  de eerste spotjes werden uitgezonden via Radio en TV Oost zag het regionale medialandschap er overzichtelijk uit voor een adverteerder. Je had de regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen en je kon een foldertje verspreiden. Daar kwam dus in maart 1992 Radio Oost bij en vanaf september, als eerste regionale tv-zender in Nederland, ook TV Oost. De adverteerders waren blij met deze extra…

…keuzemogelijkheid omdat de markt wel heel erg gedomineerd werd door een aantal uitgevers die met strakke hand de prijs bepaalden.

Hoe anders is het beeld anno 2017. De keuzemogelijkheden zijn zo divers dat een adverteerder door de (digitale) bomen het bos niet meer ziet en weer in toenemende mate behoefte heeft aan vertrouwde sterke mediapartners.

RTV Oost is zo’n mediapartner die zich de afgelopen 25 jaar volop heeft ontwikkeld. Radio Oost handhaafde haar vooraanstaande marktpositie terwijl er tal van radiozenders bij kwamen. TV Oost bewees haar waarde tijdens de vuurwerkramp, de successerie Van Jonge Leu en Oale Groond en is heden ten dage een dagelijkse nieuwsbron voor velen. En de online voorziening is er bij gekomen en bedient een groeiende groep nieuwe, jongere gebruikers. Met web en app is Oost maandelijks goed  voor 10 miljoen online bezoeken. Al met al bereikt RTV Oost meer mensen dan ooit en is ze de meest geraadpleegde nieuwsbron in Overijssel.

Historie

RTV Oost heeft een rijke historie die terug gaat naar 1948 toen met zendmateriaal van de geallieerden de Regionale Omroep Noord werd opgericht. In 1975 gaat de RONO acht uur uitzenden in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. In 1979 wordt RONO opgesplitst en gaan Overijssel en Gelderland in Oost Nederland verder. In 1985 worden Oost en Gelderland zelfstandig en vanaf 1987 wordt Radio Oost onafhankelijk van de NOS (Hilversum) en opent studio’s in Hengelo, Deventer en Zwolle.

Omroep Reclame Overijssel

Op 2 maart 1992 wordt Omroep Reclame Overijssel opgericht als onafhankelijk commercieel onderdeel van Radio Oost. De ORO was een gedwongen samenwerking tussen Radio Oost en de uitgevers. De reclameopbrengsten van radioreclame moeten worden gedeeld. ‘s Ochtends om 06.58 uur ging de eerste radiocommercial de lucht in. Twaalf adverteerders stonden deze eerste dag garant voor 580 betaalde radio-seconden.

Ook op TV

Op 4 september 1992 is TV Oost gestart als eerste regionale Tv-zender in Nederland. Vanaf de eerste uitzending zaten de reclameblokken vol. Elk uur 6 minuten commerciële zendtijd. Adverteerders en mediabureaus hadden ineens een keuzemogelijkheid en konden hun reclamebudgetten verdelen. Naast regionale printcampagnes en dure landelijke radio- en tv-commercials was er nu iets nieuws dat heel betaalbaar was. Bedrijven voelden dat ze erbij moesten zijn om vanaf het begin maximaal te profiteren van het nieuwe medium.

In 1996 veranderde de mediawet en stopte de samenwerking tussen RTV Oost en uitgevers. De ORO ging verder onder de naam RTV Oost Reclame.